Reisverslag Karpathos (deel 2)

Bezoek aan het bergdorpje Olympos

Vandaag stond een dagtochtje naar het geïsoleerde dorp Olympos op het programma. Het is een bergdorp en een van dé hoogtepunten van het eiland Karpathos. Het dorp staat niet voor niets op de lijst van werelderfgoederen van UNESCO. Het is een eeuwenoud, traditioneel dorp en hier zie je veel inwoners nog in de authentieke klederdracht van het eiland. Op deze trip had ik me echt verheugd en we gingen dan ook al op tijd op pad. Olympos ligt aan de noordkant van het eiland en aangezien ons hotel aan de zuidkant ligt was het wel een stukje rijden.

OlymposOlympos is een geïsoleerd bergdorpje en is het bezoeken meer dan waard.

De route naar Olympos is schitterend

Het zou ongeveer twee uur rijden zijn werd ons verteld. Onze auto hadden we gisteren al volgetankt zodat we nooit zonder benzine zouden komen te staan. Er zijn namelijk geen tankstations in het noorden van Karpathos. Dat is ook de reden dat de hostess van TUI waarschuwde om niet per scooter naar Olympos te gaan, je haalt het niet heen en terug met een volle tank. De route naar het noorden was erg mooi, met veel fraaie vergezichten over de bergen en de zee. Af en toe stopten we om even van het indrukwekkende uitzicht te genieten. Hoe noordelijker van Karpathos we kwamen hoe groener dat de omgeving werd. De weg naar Olympos is echt een hele mooie route!

In Olympos lijkt de tijd stil te hebben gestaan

Al veel sneller dan verwacht bereikten we Olympos. Olympos lag er schitterend bij, het leek wel of het dorp tegen de berg zat aangeplakt! We parkeerden de auto vooraan bij het dorp, het is een autovrij dorp, en wandelden de smalle straatjes in. Al snel zagen we de eerste inwoners, inderdaad in klederdracht. De kleurrijke huizen en huisjes zagen er mooi uit en ze werden afgewisseld met winkeltjes en tavernes.

De mensen begroetten ons allemaal even vriendelijk en als ik vroeg of ik een foto mocht maken vonden ze dat prima. Al snel begon een vrouw te vertellen over de klederdracht en de hoofddoeken. De schilderingen op de kleding werd door de mannen gemaakt, de gekleurde borduursels en goud- en zilverkleurige franjes naaiden de vrouwen op de hoofddoeken. Als je getrouwd bent draag je traditioneel een zwarte hoofddoek met borduursels en blinkende franjes, vertelde ze me. Ze vroeg me of ik getrouwd was, wat ik bevestigde, en voor ik het wist knoopte ze me een hoofddoek om. “Voor op de foto”, aldus de vrouw. De foto was gemaakt en ik deed de hoofddoek weer af. Na nog een souvenir bij haar te hebben gekocht liepen we verder het dorp in.

Brood bakken

Toen we bij de rand van het dorp aankwamen zagen dat een vrouw brood aan het bakken was. Het is in Olympos traditie dat de vrouwen elke ochtend vers brood bakken in een buitenoven en per toeval zagen we dat het deeg juist op dat moment de oven in ging. Alvorens het deeg de oven inging werd de oven met verse kruiden aan een lange stok alvast ingewreven zodat het brood een heerlijke smaak mee zou krijgen. We bleven even kijken bij dit tafereel en toen het deeg allemaal de oven in was liepen we verder. Niet lang daarna zagen we de beroemde molens. Wat een mooi plaatje, en dat met de diepblauwe zee op de achtergrond, super!

Olympos molenGenieten van het heerlijke brood en het fantastische uitzicht in Olympos.

Nadat we een poos heerlijk trapje op trapje af door het dorp hadden gelopen wilden we nog even wat foto’s maken van de molens. Weer liepen we langs de buitenoven op waar de vrouw het deeg in had gedaan en het rook er heerlijk! Omdat het ook bijna lunchtijd was liep het water ons in de mond! En ja, toevallig op dat moment kwam de vrouw er ook weer aan en maakte de oven weer open: de eerste kleinere broodjes waren klaar! Wat zag dat er goed uit en wat rook het lekker! We hoefden niet lang te twijfelen, hier lag onze lunch, ha! We vroegen de vrouw of we brood konden kopen en dat kon gelukkig. We kochten twee broodjes gevuld met spinazie en toen we hadden betaald stopte de vrouw ons nog een extra broodje toe. We bedankten haar hartelijke en met de dampende broodjes in een papieren zakje liepen we naar het bankje bij de molens om onze broodjes heerlijk op te eten. Lekker!

Apella Beach

Na de lunch liepen we weer terug door het dorp naar de auto en begonnen we aan onze terugreis. Onderweg zouden we nog een stop maken bij Apella Beach, dit zou één van de mooiste stranden van Karpathos zijn. En hier was niets over gelogen, het was inderdaad prachtig. De weg naar het strand is soms best smal en als het wat drukker is op het eiland, tijdens het hoofdseizoen, is het hier lastig te parkeren maar het is beslist de moeite waard. De azuurblauwe zee, het mooie strand en dan de hoge groene bergen op de achtergrond, beslist een mooi plaatje. Nadat we hier even lekker gezeten hadden vervolgden we onze weg weer terug naar het hotel. Het was weer een prachtige dag!

Apella Beach op KarpathosApella Beach is het mooiste strand van Karpathos.

Excursie naar Saria

Ook naar deze dag hadden we uitgekeken. We hadden een excursie geboekt naar het eiland Saria, ten noorden van Karpathos. Het is een onbewoond, verlaten eiland maar heel vroeger leefden hier onder andere piraten. Er zou een mooie wandeling door een kloof zijn en daar verheugden we ons het meest op. Daarna was er nog gelegenheid tot zwemmen in een prachtige baai. We werden al vroeg wakker van een flinke onweersbui en harde regen, als dat maar goed zou komen vandaag.

Na het ontbijt troffen we onze voorbereidingen voor onze excursie, een rugzak met voldoende water, zonnebrand (ja, we bleven toch hopen op zon vandaag), goede wandelschoenen, zwemkleding en kleding voor als het afkoelt. En dat heb je toch snel tijdens een bootexcursie, vooral tijdens de tocht terug.

Het weer zat niet echt mee vandaag. Op het moment dat we van ons hotel naar de plek liepen waar we opgehaald zouden worden begon het weer te regenen. Nee he… Al schuilend tegen de regen wachtten we op de bus die ons naar de boot zou brengen. Gelukkig liet die niet lang op zich wachten en al snel waren we in de haven waar we op de boot stapten. Het was inmiddels gestopt met regenen maar nog steeds hingen er dreigende donkere wolken boven ons en liet de zon zich nog niet zien. De boottocht ging via de haven van Pigadia naar de haven van Diafani en zo verder naar het eiland Saria.

Saria op KarpathosWat een uitzicht vanaf een berg op Saria!

Prachtige wandeling door een kloof

De tocht duurde zo’n 2,5 uur en onderweg waaide het flink en regende het met momenten. Zodra Saria in zicht kwam begon als een wonder de zon te schijnen, wow! Al snel verwisselde ik mijn lange broek voor een korte en kon mijn vest uit, heerlijk in mijn shirt. Hier had het ook amper geregend zo te zien. Toen we allemaal van boord waren vertelde de gids eerst wat de het programma was en wat we te zien zouden krijgen. We zouden eerst door de kloof via het wandelpad naar het herdersdorp Argos lopen. Het zou een tocht zijn van zo’n anderhalf uur en goede wandelschoenen waren wel een must. Daarna zou er nog gelegenheid zijn om te zwemmen, er was een schitterend strand, en voor wie wilde was er een barbecue. Wilde (of kon) je de wandeling niet meedoen dan was het ook geen straf om lekker aan het strand te blijven.

De tocht begon en al snel keken we onze ogen uit, de natuur was hier robuust en ongerept, waanzinnig mooi! Al wandelend en klauterend baanden we ons een weg door de kloof. De zon bleef schijnen en al snel kon ook mijn shirt uit en liep ik lekker in mijn topje en korte broek, het was heerlijk warm. En zo bleef het de hele tijd terwijl wij naar het oude herdersdorp liepen. De wandeling was prima te doen en al moest je wel goed kijken waar je liep, het was nergens gevaarlijk of te zwaar maar misschien kwam dat ook omdat alles wat we om ons heen zagen zo ongelooflijk mooi was. Terwijl je liep rook je de lekkerste geuren van de kruiden die er groeiden, alle zintuigen werden hier geprikkeld.

Saria kloofDe wandeling door de kloof op Saria maakte veel indruk op ons.

Het verlaten dorp was leuk om te zien maar eigenlijk vond ik de tocht er naar toe nog indrukwekkender dan het dorp zelf. We liepen weer verder naar de top van eiland waar een helderwitte kapel stond. Zo met de blauwe lucht en diepblauwe zee op de achtergrond was dit weer een schitterend plaatje. Bij de kapel was een waterbron waar je tevens water kon drinken of je flesje water aan kon vullen. Hier bleven we even genieten van het uitzicht alvorens we aan de terugtocht begonnen.

Grappig dat alles er op de terugweg toch weer anders uitzag. Je zag alles vanuit een ander perspectief, je zag weer andere dingen, het bleef opnieuw een fantastische wandeling die ik niet snel zal vergeten. Voldaan bereikten we het strand weer. We hadden nog heerlijk even de tijd om hier te relaxen en wie wilde kon deelnemen aan de barbecue.

Daarna werden we verzocht om weer aan boord te komen en vervolgens vertrokken we naar nog een ander idyllisch strandje waar we konden zwemmen en genieten van de zon die vanaf het moment dat we op Saria aankwamen niet meer weg was geweest. Rond 15.30 stapten we weer aan boord van de boot en begonnen we aan de tocht terug naar de haven van Pigadia. Moe maar voldaan bereikten we om 18.00 uur de haven. Het was een mooie excursie, het was een onvergetelijke tocht. We hadden er volop van genoten en kunnen deze dagtocht echt bij iedereen die van wandelen in de natuur houdt zeker aanbevelen.

Wandeling Karpathos-stad

De laatste dag. Vandaag hadden we niets specifiek gepland, we zouden wat gaan wandelen in de directe omgeving. De auto hadden we weer ingeleverd en we maakten na het ontbijt eerst een lange wandeling over het strand. Het weer was stralend deze ochtend, de zon scheen volop en de lucht was helderblauw zonder ook maar een wolkje te zien. Perfect voor een strandwandeling. De laatste dag dat we van deze mooie plek konden genieten.

Via het strand liepen we door naar Karpathos-stad om daar nog wat rond te kijken en wat souvenirs te kopen. Al dwalend door de straatjes liepen we op goed geluk linksom naar boven de berg op. Het uitzicht werd steeds mooier en hoe hoger we kwamen des te fraaier het uitzicht werd. We hadden de tijd, we hadden immers niets gepland, en we besloten nog wat verder door te wandelen. Na een flinke klim omhoog en een paar kilometer verder kwamen werd het steeds rustiger, er stonden steeds minder huizen en in de verte zagen we een prachtig kerkje, wit met blauw dak. We liepen door tot we bij het kerkje waren en het was echt zo mooi, het was of we live in een reisbrochure terecht waren gekomen. Hadden we vandaag niets gepland en dan kom je onverwacht op zo’n mooie locatie terecht, wat een verrassing!

Kapel KarpathosWat een prachtig kerkje!

Na de nodige foto’s te hebben gemaakt bleven we nog even uitrusten van de klim en daarna liepen we weer terug naar de haven van Karpathos-stad. De wandeling had ons wel hongerig gemaakt en een taverne was er snel gevonden. De Karpathos-salade smaakte dan ook voortreffelijk. Het was heerlijk om hier nog even te genieten. De zon, de zee, de gezellige boulevard met sfeervolle tavernes en restaurantjes, dat is nog eens vakantie! Jammer dat het na vandaag voorbij is…

Conclusie

Karpathos is een prachtig eiland! De ongerepte natuur, de rotsen en bergen, de azuurblauwe zee met strandjes waarvan je dacht dat ze alleen in films bestonden. De mensen zijn er ontzettend vriendelijk. De dorpjes zijn karakteristiek en de moeite waard om te bezoeken en te bekijken. Ons advies is dan ook: blijf niet de hele dag bij het zwembad van je hotel, ga er lekker op uit. Huur een auto of scooter en verken het eiland, je zult verrast worden door de schoonheid ervan. Ga lekker op pad!

In het hotel waar we zaten, het Alimounda Mare, is het service niveau heel hoog, hier wordt nog elke deur voor je opengehouden. Het hotel is zó schoon en wordt de hele dag schoon gehouden door het altijd vriendelijke personeel. Het eten is er heerlijk! De keuze uit het buffet is zeer groot en geen dag is het diner hetzelfde. Hier word je als gast echt verwend. Onze vakantie op Karpathos was heerlijk!

Terug

Aanbiedingen Karpathos

Aanbiedingen bij TUI

Voor een voordelige prijs naar Karpathos? Bekijk de aanbiedingen bij TUI!

Auto huren Karpathos

Sunny Cars

Wil je lekker met een auto het eiland rond? Voorkom teleurstellingen en huur nog voor je vakantie begint!

Aanbiedingen Karpathos

Goedkope vakantie naar Karpathos

Ontdek Karpathos tijdens een onvergetelijke vakantie! Check de vakanties bij Vakantie Discounter!

Reisgids over Karpathos

Reisgidsen over Karpathos

Wil jij de mooiste plekjes zien van het eiland Karpathos? Bekijk de reisgidsen bij Bol.com!

Theros Luxury Villa's Eliza Was Here

Privézwembad!

TIP Zoek jij een fijne vakantievilla op Karpathos? Dit adresje delen we graag met je. De villa's van Ciel Boutique Villas zijn super de luxe en zien er prachtig uit! Bovendien hebben ze een privé zwembad dus je hoeft nooit ver weg voor een verfrissende duik. Beoordeeld met een 9.0!
Meer info & Direct boeken

Reisgids Karpathos

reisgids Karpathos

TIP Met een reisgids over Karpathos ga je goed voorbereid op vakantie. Wij ontdekten via een reisgids veel leuke plekjes die zeker de moeite waren om te bezoeken, echt een aanrader! Meer info & Bestellen